lördag 6 juli 2013

Jag ringer mina bröder

Jag har tänkt att jag här på bloggen kommenterar bra böcker jag vill komma ihåg, inte allt jag läser. Nu kommer ett undantag: hade nämligen höga förväntningar på Jonas Hassen Khemiris nya Jag ringer mina bröder. Romanen utgår från en krönika han skrivit efter ett bombattentat. Jag gillade nog utgångsläget och paranoian - och titeln är ju strålande. Men nej, denna blev en besvikelse trots allt. För tunn- på många sätt. Nåja. Jag ser ändå fram emot hans nästa bok. För att jag älskade hans lysande romanen Montecore. Intesiv, hjärtslitande, underhållande, finurlig. Jag har läst den tre gånger. Och Ett öga rött är också väldigt bra.

Skönt med semester och lite mer tid om kvällarna. Nu läser jag Skulle jag dö under andra himlar av Johannes Anyuru, verkar bra. Och efter tar jag samma författares En storm kom till paradiset.

I morgon åker jag med barnen och min mamma till Österbotten, Nykarleby och Monäs. Jag ska köra dit, det känns konstigt. Sen blir det några dagar på stugan utan el eller vatten. Ser fram emot ljusa (gärna myggfria) villanätter med Anyuru!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar