onsdag 24 juli 2013

gnällmåns

Vissa dagar hinner jag bara läsa barnböcker. Barnen gillar nuförtiden också rim och böcker på vers. Elsa Beskow känns ofta lite som en klassiker av igår men jag (och barnen) gillar ändå hennes trevliga idyller och illustrationer (även om de känns aningen för prydliga och förstelnade), t.ex. Sessalätt och Puttes äventyr i Blåbärsskogen. En bilderbok av henne som inte är så snäll i tonen är Sagan om Gnällmåns: alla skrikhalsar till varning och deras mammor till hjälp. Otäck saga, det pedagogiska greppet är nog föråldrat om det nånsin fanns.
Mina föräldrar har en Gnällmåns som är avskriven från Helsingfors stadsbibliotek och av nyfikenhet gick jag in på Helmet.fi för att kolla hur många exemplar huvudstadsregionen nuförtiden håller sig med: fann sju ex från upplagan 1984 och ett exemplar i lager från 1955. Gamla goda klassiker är sånt jag ibland får lust att kolla upp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar