måndag 17 februari 2014

Annanstans

Nu läste jag Malin Kiveläs roman Annanstans. Det är en släktsaga om kvinnor, mödrar, döttrar, mostrar i olika tider och platser. Om frihet med stort F, om rum och resande, resor bort, resor fram (utan att komma fram) och tillbaka (utan att komma hem). Språket är vackert, lekfullt och varje sida, varje ord och andetag känns levande, känsligt och ödesmättat för att sedan när det är hänt eller rättare sagt läst stelna till fotografiska minnesfragment. Ibland känns texten närmast drömlik och associationerna hypnotiska och jag tycker om de romantiserande vackra bilderna. Men för det mesta blir texten (är friheten möjligen?) lite aningen onåbar och jag kommer inte riktigt in i läsningen, bläddrar tillbaka, koncentrationen flackar och tankarna fladdrar iväg. Så ja, jag befinner mig också lite annanstans. Distanserad, distraherad av annat. Det är kanske inte ändå bokens fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar