fredag 11 oktober 2013

Tre fastrar på en dag

Mycket på gång denna höst. Men denna veckas måndag var annorlunda. Jag hälsade nämligen på mina två fastrar som är bosatta i Stockholm. En mycket lyckad resa. På morgonen förde jag som vanligt barnen till dagis och sen hoppade jag på flyget. Några timmar senare var jag hos min faster Irma i Hässelby Strand, satt i ett kök med blåa köksluckor och såg ut över vita höghus och gula trädtoppar, pratade, drack kaffe och åt smörgåsar. Märkligt, ovanligt, overkligt! Vi tog en promenad med hunden Bella. Senare besökte vi tvillingsystern, min faster Sirpa, som råkade vara på hjärtakuten den dagen. Vi åt en läcker tårta på sjukhuset för att fira systrarnas jämna år i höst. Hos Irma testade jag också på samtal via Skype för första gången då vi ringde hennes storasyster, min faster Lea. En mycket speciell dag med tankeväckande diskussioner, fina stunder.

En detalj på ett bord, målad av faster Irma
 
Asiasta toiseen. Tilltagande vind och mörker. Har knappt orkat läsa något i höst. Förutom Susanna Alakoskis "dagbok" Oktober i fattigsverige som var berörande och förfärlig. Aktuell och viktig läsning (i höstblåsten och i detta hårdnande samhällsklimat) om fattigdom, utsatthet och kyla - mycket ur barnets perspektiv. Alakoski är sååå bra. (Jag tyckte mycket om Svinalängorna och Håpas du trifs bra i fengelset. Och hennes sommarprat i Vega!)

Nu har jag börjat på Zadie Smiths nyaste, NW.

4 kommentarer:

  1. Hienoa, että pystyit tekemään tuon matkan. Kiitos soitosta, det var verkligen speciellt.

    SvaraRadera
  2. Niin oli! Kiitos vaan itsellesi.

    SvaraRadera
  3. Det var jätteskojigt med ditt besök! Det kändes speciellt för vi har alltid träffats i Finland. Nu var det i mina hemtrakter. Välkommen åter!

    SvaraRadera
  4. Det måste bli ett besök till Stockholm pånytt - snart! I år, kanske på våren.

    SvaraRadera