söndag 16 juni 2013

Rena ytor

Regngrå söndag är lika med perfekt städdag. Jag brukar ofta städa då jag känner mig ledsen, nervös eller upprörd - inte för att det hjälper eller ens känns meningsfullt - för att jag då får ett stort behov av rena ytor och tomma golv. Städning är väl ett sätt att få ens lite kontroll över den röriga, ibland kaotiska, verkligheten. Visserligen skulle säkert löpning eller yoga också fungera nervlugnande, men städning är trots allt lättare att genomföra tillsammans med barnen.
Då jag är ledsen eller stressad så vill jag se kläder och grejer i prydliga rutor och rader, tomma bykkorgar, papper i ordning. Så jag plockar, tvättar, viker, sorterar och slänger. Att slänga går relativt lätt då jag sällan är fäst vid saker och inte heller direkt samlar på något. Eftersom städning är ganska tidskrävande så betyder städning förstås för det mesta att jag stuvar undan saker i skåp och lådor.
Om jag skulle vara glad och avslappnad jämt så skulle jag ha råddigare och grisigare hemma. Men just nu är det golv som glänser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar