tisdag 10 juni 2014

min kamp 6!

Läste Knausgårds Min Kamp del 6. Jag tycker denna avslutande del var fantastiskt bra, absolut den bästa. Den diskuterar frågor om autenticitet och anständighet, ventilerar mottagandet av böckerna och omgivningens förväntningar och olika roller bl.a. som författare, far och kolonilottsägare. Romanen är framförallt en storslagen kärlekshistoria och en hyllning till familjelivet och en berättelse om skuldkänslor, sorg, otillräcklighet och sjukdom. Den innehåller därtill några långa sidospår -även om läsningen här blev aningen trög så jag gillade dom också - diktanalys (Paul Celan) och hundratals sidor om Hitler (underlig och ojämn helhet men intressanta resonemang och paralleller till både författaren och samtiden). Kampen är berättarens men handlar likväl om oss, mig och dig. Förutom välskrivet är det intensivt, gränslöst och hjärtskärande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar