lördag 3 maj 2014

NW

Nåja, nu läste jag äntligen slut Zadie Smiths NW som jag började med i höst men sen inte orkade med då. Denhär romanen är allvarligare i jämförelse med hennes White teeth och On beauty som är mer glättiga och humoristiska till tonen. Har inte läst Smiths övriga verk.
NW är en samtidsroman som främst handlar om fyra trettioplussare i nordvästra Londons förortskvarter. Texten är fri och bitvis experimentell till både form och språk, det är talspråk, slang och medvetandeström, text som tar formen av ett träd... ibland är det briljant och ibland trasslar läsningen så jag tappar tråden. Men såpass förstår jag att romanen beskriver personernas liv i ett bostadsområde i en stad(sdel) som reflekterar skramligheten, slumpmässigheten, förvirringen, orättvisan. Jag inbillar mig att Smith har ett humanistiskt patos i romanen- i stället för att servera moraliska pekpinnar bjuder hon till en medmänsklig hållning, förståelse. Gillar det.

6 kommentarer:

  1. Har du läst Monica Alis nyaste, den om Diana? http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9137137360 Är lite skeptisk till upplägget, men borde kanske ge den en chans, har ju nog gillat annat hon skrivit.

    SvaraRadera
  2. Nä, har ännu inte läst nåt alls av henne...!

    SvaraRadera
  3. Jag lägger dem alltid automatiskt i samma fack, tycker man om den ena brukar man tycka om den andra. Men testa, och se om du håller med, kanske inte? :)

    SvaraRadera
  4. jo, så brukar jag också tänka. Tack för tipset!

    SvaraRadera